Najlepszy sposób na oszczędzanie pieniędzy w firmie

Każda firma, w tym również ta, która generuje zyski, ponosi znaczące koszty. Te mają wpływ na jej funkcjonowanie i nierzadko sprawiają, że nie ma szans na wcielanie w życie skutecznych rozwiązań umożliwiających jej rozwój. Nawet, gdy kondycja finansowa firmy jest dobra, warto szukać sposobów na oszczędzanie w niej pieniędzy, zwłaszcza że znalezienie tych naprawdę skutecznych nie jest prostym zadaniem.

Problemy z optymalizacją kosztów

Oszczędzanie pieniędzy w firmie jest bez porównania trudniejsze niż poszukiwanie oszczędności w domowym budżecie. Tu przecież nie ma mowy o rezygnacji z inwestowania. Niestety, choć wydatki mają sens, bo można je postrzegać jako zapowiedź przyszłych zysków, ich nawarstwianie się jest zjawiskiem częstym i niepokojącym. Wysokie koszty funkcjonowania firmy bardzo szybko dają zresztą o sobie znać. To właśnie one sprawiają, że nie ma mowy o budowie poduszki finansowej, przyczyniają się też do obniżenia marży. Nie można z nich zrezygnować, prawdą jest jednak to, że zawsze możliwe jest zastanowienie się nad ich optymalizacją.

Wypada rozpocząć od tego, że optymalizacja kosztów w firmie nigdy nie przychodzi sama. Nie da się też ukryć, że nie ma ona nic wspólnego z przypadkowymi rozwiązaniami. Jeśli ma mieć sens, należy przeprowadzić ją w sposób przemyślany. Często najlepszym pomysłem okazuje się zresztą w tym kontekście skorzystanie z pomocy z zewnątrz. Owszem, wiąże się to z kolejnymi kosztami, mądrze wydane pieniądze są jednak w stanie zapobiec ich utracie w bliższej lub dalszej przyszłości.

Pierwsze kroki można jednak podjąć samodzielnie. Nie trzeba mieć specjalistycznej wiedzy, aby zorientować się, co generuje w firmie te wydatki, które można określać jako nieproporcjonalnie wysokie. Bardzo często nie jest to wcale administracja, ale produkcja. Wiedząc, kto lub co odpowiada za koszty wyższe niż oczekiwane, można podjąć bardzo konkretne działania mające na celu ich zmniejszenie.

koszyk z zakupami
Koszyk z zakupami

Oszczędzanie w firmie w praktyce

Wiele osób jest rozczarowanych tym, że w poradnikach dotyczących oszczędzania w firmie, nie ma zbyt wielu konkretnych wskazówek. Nie wynika to jednak ze złej woli, ale przede wszystkim z tego, że wspomniane konkretne działania muszą uwzględniać to, z jaką branżą mamy do czynienia. Co więcej, bardzo często orientujemy się, że rozwiązania, które sprawdzają się w jednej firmie, nie są wcale skuteczne w innej i to nawet pomimo tego, że ich profile są bardzo podobne.

Bez względu jednak na to, jak poważna jest konieczność oszczędzania w firmie, pierwszym krokiem na tej drodze jest przygotowanie budżetu przedsiębiorstwa. Tylko rzetelne określenie, co generuje wydatki, może być sposobem na przystąpienie do konkretnych działań ukierunkowanych na ich obniżanie. Gotowy budżet to znakomity sposób na zorientowanie się, jakie są stałe koszty związane z funkcjonowaniem firmy. Bardzo często można z łatwością je obniżyć. Warto zastanowić się choćby nad zmianą płatnego oprogramowania na jego bezpłatny odpowiednik wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Dobrym pomysłem może być też rezygnacja z rozszerzeń, z których się nie korzysta, bo nie ma takiej konieczności.

Sprawdzonym sposobem na optymalizację kosztów w firmie już od lat jest też outsourcing. Delegowanie zadań na zewnątrz firmy może początkowo wydawać się ruchem dość niebezpiecznym. Z czasem z pewnością dojdziemy jednak do wniosku, że jest nam w stanie przynieść znacznie więcej korzyści niż strat. Outsourcing daje nam dostęp do profesjonalnej kadry. Jednocześnie zrzuca z naszych ramion dziesiątki obowiązków związanych z szeroko rozumianymi prawami pracowniczymi. Najlepsze firmy świadczące usługi tego typu cechuje nie tylko profesjonalizm, ale również rzetelność. Nie trzeba więc obawiać się, że współpraca z nimi zaowocuje przeciekami dotyczącymi ważnych informacji o przedsiębiorstwie.

Szukając oszczędności w firmie, warto przyjrzeć się też krytycznie dotychczasowym relacjom z kontrahentami. Umowy nie są przecież wcale niemożliwe do zmieniania, warto więc zastanowić się nad tym, czy nie nadszedł już czas na ich renegocjowanie.

obsługa biurowej drukarki
Obsługa biurowej drukarki

Alternatywy źródłem oszczędności

W ostatnich latach bardzo ciekawą metodą optymalizacyjną firmowych finansów są alternatywy. Firmy coraz częściej sięgają po tańsze produkty, które jednak nie ustępują wiele oryginalnym. Najprostszym przykładem, który możemy tutaj wymienić są alternatywne materiały eksploatacyjne, które można kupić w każdym dobrym sklepie internetowym. Jeżeli w twojej firmie dużo się drukuje, oszczędności mogą sięgnąć nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie. To kusząca perspektywa, która jednak nie jest pozbawiona wad. Chyba największa wadą jest możliwość utraty gwarancji na urządzenie, ponieważ producenci drukarek starają się we wszelki możliwy sposób wyperswadować klientom stosowanie zamienników. Jednak nic straconego, producenci zamienników w wielu przypadkach przejmują obowiązek gwarancyjny i w przypadku uszkodzenia drukarki przez zamiennik mogą naprawić urządzenie na swój koszt lub wymienić na nowe. Ta perspektywa jest na tyle satysfakcjonująca, że wiele firm decyduje się na przejście na zamienniki do drukarek.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *